09-12-2021
W najbliższy poniedziałek przypada 40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Poloniści, wraz z nauczycielami historii i języka niemieckiego, chcąc przybliżyć młodzieży te dramatyczne dla Polski wydarzenia historyczne i ich kontekst, prowadzą przez najbliższe 2 tygodnie działania edukacyjne w ramach projektu interdyscyplinarnego w klasach MYP 5 (klasa II LO).
Projekt zatytułowany “Stan wojenny 1981-83 w Polsce z różnych perspektyw” ilustruje interaktywna wystawa, która pozwala uczniom poznać i poczuć klimat początku lat osiemdziesiątych w PRL i lepiej zrozumieć ich kontekst historyczno-kulturowy.
Bazę kulturoznawczą stanowią też badane na zajęciach języka polskiego teksty literackie, w tym: “Raport z oblężonego miasta” Zbigniewa Herberta, “Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego i “Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk.
Zadaniem projektowym postawionym przed uczniami MYP jest wykonanie pracy upamiętniającej 40. rocznicę ogłoszenia stanu wojennego w Polsce. Praca ta zostanie oceniona wspólnie w ramach ww. przedmiotów.
Licealiści mają do wyboru kilka form prezentacji:
- wprowadzenie historyczne z wykorzystaniem słowa, obrazu i dźwięku (minifilm),
- własny utwór literacki umocowany historycznie,
- wprowadzenie wraz z analizą utworu wybranego przez nich artysty.
Odbiorcami projektu są uczniowie biorący udział w wymianie polsko-niemieckiej. Dodatkowe wyzwanie stojące przez polskimi twórcami projektu, polega na tym, by swoje prezentacje zaadaptować językowo i pod względem kulturowym w taki sposób, by stały się zrozumiałe dla niemieckich odbiorców, z których znakomita większość zapewne nawet nigdy nie słyszała o stanie wojennym w Polsce.
Cała społeczność szkoły może podziwiać wystawę usytuowaną w holu na I piętrze. Kody QR na afiszach pozwalają na dotarcie do dodatkowych treści ilustrujących tę ekspozycję.