Zwieńczeniem nauki w MYP jest realizacja Projektu Osobistego w ostatnim roku trwania programu, czyli w klasie II liceum.
Projekt ma charakter osobisty, bo odzwierciedla zainteresowania ucznia, które w trakcie pracy nad projektem pogłębiają się i urzeczywistnią.
Uczniowie MYP 5 (klasa II liceum) w ciągu roku szkolnego realizują podzielony na 4 fazy proecs:
- Badanie
- Planowanie
- Podejmowanie działań
- Refleksja.
Na każdym etapie tego procesu uczeń prowadzi dziennik (Process Journal) w wybranej przez siebie formie.
Każdy z uczniów wybiera (lub otrzymuje) opiekuna projektu, który pełni funkcję mentora. Ale to uczeń samodzielnie ponosi odpowiedzialność za Projekt osobisty, jego treść i terminowość realizacji. Zwieńczeniem tych działań są prezentacje Projektów osobistych przed społecznością szkoły, które mają miejsce zwykle pod koniec roku szkolnego.
Język angielski jest obowiązkowo językiem realizacji projektu.
W wyniku projektu powstaje też tzw. produkt finalny (może to być np. piosenka, tom wierszy, album, pokaz mody, konstrukcja, obraz lub film). Produkt finalny może być przedstawiony w innym języku, ale raport oraz prezentacja muszą być wykonane w języku angielskim.
Raport nie musi mieć tradycyjnej (pisemnej) formy, lecz można wybrać najbardziej odpowiadającą czyjemuś stylowi komunikacji np. blog, vlog, strona www lub film.
Projekt osobisty jest oceniany i standaryzowany kryteriami IB MYP przeznaczonymi dla projektów. Ocena projektu jest umieszczona na świadectwie ukończenia Middle Years Programme wydawanym przez szkołę i wpływa na decyzję o przyjęciu ucznia do kolejnego programu IB Diploma Programme oferowanego w naszej szkole.