Jednym z ważnych zadań naszego programu wychowawczego jest kształtowanie wrażliwości społecznej u młodzieży. Zdefiniowany w realizowanym przez nas IB Middle Years Programme obszar Service & Action (SAA) służy rozbudzaniu potrzeb aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
SAA realizujemy na różnych przedmiotach i w ramach różnych projektów. Celem działań jest rozwijanie u uczniów wewnętrznego systemu wartości, który skłaniać ich będzie do podjęcia odpowiedzialności społecznej, zarówno w środowisku lokalnym, jak i globalnym.
Młody człowiek uczy się rozpoznawać procesy i zjawiska społeczne zachodzące w jego najbliższym otoczeniu i obserwować relacje pomiędzy ludźmi oraz zadawać sobie pytanie: „W jaki sposób ja mogę zmienić / poprawić otaczającą mnie rzeczywistość?’’
SAA ma wyzwalać inicjatywę własną licealisty i rozwijać:
- wrażliwość na potrzeby innych
- dostrzeganie roli jednostki w zmienianiu rzeczywistości
- chęć zmian na lepsze siebie i otoczenia
Działania społeczne uczniów mają następujące etapy:
- zrozumienie problemu społecznego
- zaangażowanie w działanie
- refleksja i ewaluacja własnego działania i jego wpływu na społeczeństwo.
Dzięki takiemu podejściu dążymy do wychowania młodego człowieka zgodnie z przyjętym przez nas Profilem Ucznia tak, aby w dorosłym życiu nie tylko osiągał osobiste sukcesy, ale i przyczyniał się do pomnażania dobra w społeczeństwie.