14-04-2020
Inclusion Policy, czyli edukacja włączająca to sposób odpowiadania na specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. W naszej szkole pracujemy nad tym zagdanieniem bardzo intensywnie. Ten zbiór zasad dotyczy zarówno wspierania uzdolnień, jak i uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce. Metody dobierane we wrdażaniu Inclusion Policy w danej szkole winny być mocno osadzone w filozofii szkoły i wyrażać kultywowane w niej wartości.
Wytyczne i nowości naukowe związane z edukacją włączającą pojawiają się bardzo często. Dlatego, aby skutecznie realizować zalecenia Organizacji Matury Międzynarodowej (IB) w tym obszarze musimy nie tylko posiadać spis opis tych zasad zasad i wskazówek, ale i regularnie je aktualizować. Prace nad doskonaleniem tego elementu edukacji i wychowania trwają nieprzerwanie, pomimo kwarantanny i związanych z nią utrudnień.
Koordynator MYP wraz z zespołem psychologiczno-pedagogicznym spotyka się zdalnie i wspólnie opracowują wewnątrzszkolnych rozwiązania, aby były zgodne z założeniami Middle Years Programm i Diploma Programme – dwóch programów IB realizowanych w naszym liceum.
Ostatio zespół ds. Inclusion Policy zebrał wszystkie dokumenty opublikowane na ten temat przez IB oraz istniejące już opracowania wewnątrzszkolne, a także dokumenty polskiego prawa oświatowego i na platformie internetowej dyskutuje zapisy tych zasad oraz ich przełożenie na praktyczne rozwiązania. Celem zespołu jest stworzenie spójnych zasad dla uczniów od klasy “0” po klasy maturalne, bowiem zasady te funkcjonują jednolicie we wszystkich szkołach FEM. Opis zasad zawierał będzie również praktyczne wskazówki dla nauczycieli i rodziców, którzy odgrywają ogromną rolę w procesie włączania wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Zakończenie procesu opracowywania naszych własnych zasad i wytycznych edukacji włączającej (Inclusion Policy) planowane jest na początek kolejnego roku szkolnego.