06-04-2020
Przykładów, jak zrobić nudną, banalną, nieinteraktywną lekcję zdalną jest bez liku. My chcemy dzisiaj pokazać, że można inaczej. Pani Karolina, nauczycielka języka polskiego pozwoliła nam zajrzeć do swojego warsztatu i udostępniła materiały obrazujące różne aspekty ciekawej lekcji polskiego dla klasy II liceum. Z materiałów wizualnych zrobiliśmy album na naszym Facebooku, gdzie można zaobserwować różnorodność zastosowanych technik. Zobaczcie!
Scenariusz lekcji polskiego online w klasie II (DP1), przygotowywany przez panią Karolinę wyglądają w uproszczeniu następująco:
- Nauczycielka wymyśla temat, który zaangażuje uczniów i stanowi pretekst do analizowania konkretnych dzieł literatury. W omawianym przypadku Pani Karolina zestawia popularny serial z opowiadaniami Noblistki Olgi Tokarczuk.
- Na swoim profilu na Facebooku nauczycielka podziękowała Pani Oldze Tokarczuk za wspaniałe opowiadania. Wpis ten nasza Noblistka osobiście polubiła!
- Jeśli brak jest ogólnodostępnych, dobrych merytorycznie materiałów, nauczycielka nagrywa samodzielnie treści w formie krótkich filmów.
- Pani Karolina przygotowuje karty pracy, krótkie pytania, prezentacje współdzielone, żeby zmotywować uczniów do samodzielnego myślenia. Daje im na to czas.
- Następnie uważnie czyta wszystko, co uczniowie napisali, aby przygotować się do spotkania, w trakcie którego udziela im informacji zwrotnej.
- Planuje sesję LIVE.
- Na początku spotkania on-line pyta uczniów o stan ich motywacji do nauczania zdalnego i samopoczucie każdego z nich. Daje im namiastkę poczucia wspólnoty w szkolnej społeczności
- Wymyśla interaktywny przebieg lekcji, żeby nie być “gadającą głową” na ekranie.
- Wykorzystuje model 5xE, czyli: Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate (na zdjęciu, źródło: https://
www.mheducation.com/ prek-12/program/microsites/ MKTSP-AIB01M0/simple.html) - Stwarza uczniom miejsce do badania i ewaluacji w formie prezentacji on-line.
- Prosi uczniów o informację zwrotną w formie ankiety, żeby następnym razem przygotować jeszcze ciekawszą lekcję.