91889870_2895914293809366_3359522469743427584_n

06-04-2020

Przykładów, jak zrobić nudną, banalną, nieinteraktywną lekcję zdalną jest bez liku. My chcemy dzisiaj pokazać, że można inaczej. Pani Karolina, nauczycielka języka polskiego pozwoliła nam zajrzeć do swojego warsztatu i udostępniła materiały obrazujące różne aspekty ciekawej lekcji polskiego dla klasy II liceum.  Z materiałów wizualnych zrobiliśmy album na naszym Facebooku, gdzie można zaobserwować różnorodność zastosowanych technik. Zobaczcie!

Scenariusz lekcji polskiego online w klasie II (DP1), przygotowywany przez panią Karolinę wyglądają w uproszczeniu następująco:

  1. Nauczycielka wymyśla temat, który zaangażuje uczniów i stanowi pretekst do analizowania konkretnych dzieł literatury. W omawianym przypadku Pani Karolina zestawia popularny serial z opowiadaniami Noblistki Olgi Tokarczuk.
  2. Na swoim profilu na Facebooku nauczycielka podziękowała Pani Oldze Tokarczuk  za wspaniałe opowiadania. Wpis ten nasza Noblistka osobiście polubiła!
  3. Jeśli brak jest ogólnodostępnych, dobrych merytorycznie materiałów, nauczycielka nagrywa samodzielnie treści w formie krótkich filmów.
  4. Pani Karolina przygotowuje karty pracy, krótkie pytania, prezentacje współdzielone, żeby zmotywować uczniów do samodzielnego myślenia. Daje im na to czas.
  5. Następnie uważnie czyta wszystko, co uczniowie napisali, aby przygotować się do spotkania, w trakcie którego udziela im informacji zwrotnej.
  6. Planuje sesję LIVE.
  7. Na początku spotkania on-line pyta uczniów o stan ich motywacji do nauczania zdalnego i samopoczucie każdego z nich. Daje im namiastkę poczucia wspólnoty w szkolnej społeczności :-)
  8. Wymyśla interaktywny przebieg lekcji, żeby nie być “gadającą głową” na ekranie.
  9. Wykorzystuje model 5xE, czyli: Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate (na zdjęciu, źródło: https://www.mheducation.com/prek-12/program/microsites/MKTSP-AIB01M0/simple.html)
  10. Stwarza uczniom miejsce do badania i ewaluacji w formie prezentacji on-line.
  11. Prosi uczniów o informację zwrotną w formie ankiety, żeby następnym razem przygotować jeszcze ciekawszą lekcję.