02-12-2020
Jak wykorzystać screencasty w nauczaniu języka polskiego on-line?
Odpowiada Pani Magdalena:
Screencasty stanowiły w klasach 2 stały element podczas lekcji poświęconych “Weselu” S. Wyspiańskiego. Zajęłam się w nich II aktem dramatu, gdy gościom weselnym ukazują się kolejne zjawy.
Aby zrozumieć symbolikę owych zjaw, uczeń musi poznać różne konteksty – obyczajowy, literacki, historyczny, kulturowy (np. twórczość J. Matejki).
By zapewnić uczniom osadzenie we właściwym kontekście, nagrałam szereg screencastów, w których omawiam bogate kulturowo znaczenia kolejnych “gości z zaświatów”. W ten sposób uczniowie pełniej zrozumieli “Co się komu w duszy gra, co kto w swoich widzi snach” i chętniej wzięli udział w tym specyficznym seansie psychoanalitycznym, jaki Wyspiański zaproponował w II akcie “Wesela”.
Screencasty stanowią teraz świetną bazę materiałową do pracy nad “Weselem”. Polecam również program Screencast-O-Matic, w którym takie nagrania można wykonywać z ogromną łatwością.
Gratulujemy doskonałego pomysłu na wykorzystanie screencastów!