Wesele
Wesele 3
Wesele 2

02-12-2020

Nowoczesne narzedzia edukacyjne można z powodzeniem wykorzystywać na lekcjach przedmiotów humanistycznych i to czasem w zaskakujący sposób. Często korzysta z nich Pani Magdalena, nauczycielka języka polskiego. Oto najnowsze wieści od Pani Magdy.
W trakcie przyswajania materiału na lekcjach on-line licealiści z klas drugich mają za okazję zapoznać się i używać szereg nowoczesnych aplikacji i narzędzi cyfrowych. Mają na przykład za zadanie przygotowywać prezentacje w popularnych programach oraz używać aplikacji Genial.ly i podcastów. Poza tym nauczycielka nagrywa na lekcję sceencasty, z których potem korzystają jej podopieczni.

Jak wykorzystać screencasty w nauczaniu języka polskiego on-line?

Odpowiada Pani Magdalena:

Screencasty stanowiły w klasach 2 stały element podczas lekcji poświęconych “Weselu” S. Wyspiańskiego. Zajęłam się w nich II aktem dramatu, gdy gościom weselnym ukazują się kolejne zjawy.

Aby zrozumieć symbolikę owych zjaw, uczeń musi poznać różne konteksty – obyczajowy, literacki, historyczny, kulturowy (np. twórczość J. Matejki).

By zapewnić uczniom osadzenie we właściwym kontekście, nagrałam szereg screencastów, w których omawiam bogate kulturowo znaczenia kolejnych “gości z zaświatów”. W ten sposób uczniowie pełniej zrozumieli “Co się komu w duszy gra, co kto w swoich widzi snach” i chętniej wzięli udział w tym specyficznym seansie psychoanalitycznym, jaki Wyspiański zaproponował w II akcie “Wesela”.

Screencasty stanowią teraz świetną bazę materiałową do pracy nad “Weselem”. Polecam również program Screencast-O-Matic, w którym takie nagrania można wykonywać z ogromną łatwością.

Gratulujemy doskonałego pomysłu na wykorzystanie screencastów!