21-03-2024

Zgodnie z filozofią naszej szkoły oraz filozofią International Baccalaureate Organization, którą realizujemy w MLO, miejsca w rankingach nie są celem nauczania. Postanowiliśmy jednak skomentować metodologię stosowaną w rankingu liceów popularnego portalu “Perspektywy”.

Kwestia ta zaczęła dotyczyć naszej szkoły w momencie, gdy w ubiegłym roku odbyła się u nas po raz pierwszy matura polska (nasi uczniowie dotychczas przystępowali tylko do Matur Międzynarodowych IB) i po raz pierwszy pojawiliśmy się w ww. rankingu, niestety na bardzo odległym miejscu, co znacząco zniekształca obraz faktycznych osiągnięć naszych abiturientów.

Ranking Perspektyw wymaga komentarza ze względu na specyficzną sytuację naszego liceum, w którym do polskiej matury przystąpiła zaledwie 1/3 wszystkich uczniów. Pozostali zdawali Maturę Międzynarodową IB (IB Diploma).

Zgodnie z metodologią opisaną na stronie Perspektyw https://2024.licea.perspektywy.pl/2024/methodology kluczowym wskaźnikiem w obliczeniach jest tzw. „współczynnik przystępowalności”, w którym wyniki z matury polskiej dzieli się przez liczbę wszystkich absolwentów danej szkoły zgłoszonych do Systemu Informacji Oświatowej i nie uwzględnia się wyników absolwentów przystępujących do Matury Międzynarodowej. W związku z tym w rankingu podzielono średnie wyniki naszych 12 maturzystów przez liczbę wszystkich absolwentów, czyli 40 osób (28 z nich przystąpiło do Matury Międzynarodowej i zdało ją ze znakomitymi wynikami). W tej sytuacji pomimo bardzo dobrych wyników maturalnych naszych „polskich” abiturientów znaleźliśmy się jako szkoła na odległej pozycji rankingowej.

W podobnej sytuacji jest niestety część szkół oferujących Maturę Międzynarodową, z tym, że w wielu z nich Maturę IB zdaje zaledwie garstka uczniów, zatem proporcje osób zdających polskie i międzynarodowe egzaminy są znacząco inne, na korzyść matury polskiej.

Aby zapoznać się z obiektywnymi danymi na temat naszej matury polskiej, zapraszamy do zapoznania się z tabelą wyników egzaminów maturalnych na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (link obok).

Wynika z niej jasno, że mieliśmy 100% zdawalność pierwszej w historii szkoły matury polskiej, a wyniki naszych maturzystów plasują MLO w ścisłej czołówce szkół w województwie dolnośląskim, a w szczególności z przedmiotów humanistycznych:

  • z egzaminu z języka polskiego, zakres podstawowy – III miejsce,
  • języka angielskiego, zakres podstawowy, egzamin pisemny – II miejsce
  • języka angielskiego, zakres podstawowy, egzamin ustny – I miejsce
  • języka angielskiego, zakres rozszerzony – III miejsce.

Mam nadzieję, że nasza oferta dydaktyczna, kładąca nacisk na umiejętności potrzebne w zglobalizowanym świecie i wszechstronny dobrostan i rozwój młodego człowieka oraz rzetelnie przedstawione wyniki maturalne absolwentów stanowią rekomendację samą w sobie dla jakości nauczania w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu.